יום שבת, 2 בינואר 2010

קונטיננטל לא אוהבת דתיים

הנה סיפור קצת מעניין על חברת התעופה קונטיננטל. מקרה שעבר על הורי בטיסה חזרה בחברת התעופה קונטיננטל.

חב' התעופה קונטיננטל ( airlines continental) – נוסע דתי , חשוב פעמיים לפני שאתה טס

"יש לי תקלה במטוס ואנו נוחתים מיידית באיטליה-רומא , את מהות התקלה אפרט מאוחר יותר " השעה 06:00 שעון איטליה והטיסה : מס' 84 מניוארק לישראל , יום ו' 25.12.09 .
אנו נבהלים מעט אך שמים לב שהמטוס יציב ובשליטה כשעל שטח השדה אנו מבחינים באורות האדומים של
האמבולנסים,מכוניות הכיבוי והמשטרה. הטייס מרגיע ומודיע כי זה הנוהל בנחיתת חרום ומעדכן אותנו במהות התקלה,
"עשן בתא הטייס". אנו שמחים שנחתנו בשלום,יורדים מהמטוס ומובלים באוטובוסים לטרמינל.
הדתיים שבינינו מוצאים פינה לתפילת שחרית והודאה לה' על הנחיתה המוצלחת.
איננו יודעים כמה זמן יארך תיקון התקלה ומעיפים מבט בשעון , יום ששי היום ,היכן "נבלה" את השבת האם ברומא או אולי בישראל . השעות חולפות ומדי פעם מעדכנים אותנו מטעם החברה , כי אין חדש ולכשיהיה נעודכן. אנו מטלפנים ל"אורן" (חברנו מפ"ת ) ומודיעים לו שאנו בשבת אצלו שיכין כל הדרוש.
בשעה 13:00 (שעון ישראל ) נמסר לנו כי התקלה אותרה וכי לאחר שנעבור בדיקה ביטחונית נוספת ווידוא כי כל הנוסעים עלו למטוס, נוכל להמשיך בדרכנו לישראל.
"קשה להיות יהודי " ועל אחת כמה וכמה "דתי" .אנו מתלבטים האם להישאר ברומא לשבת או אולי נספיק להגיע לישראל לפני כניסת שבת. בשיחה עם אחד מדיילי המטוס אנו מתעניינים ,כדתיים, באפשרות להישאר ברומא לשבת .
הוא אינו מוסמך לתת תשובה וכשאנו כבר ישובים במטוס, מודיעים לנו כי מי שמעוניין , יכול להישאר בשדה התעופה,
אך יידע , כי הוא עושה זאת על אחריותו , האמירה לא ברורה , הזמן קצר, צריכים לקבל החלטה . הדייל אומר כי נגיע
ארצה ב-15:30 עד 15:45 , בחשבון פשוט –עד 16:00 נצא מהשדה, מונית לפתח תקווה ("אורן" מחכה לנו) – אין ספק שנגיע לפני כניסת שבת . אנו מחליטים להישאר במטוס ולהגיע לישראל.(בדיעבד הבנו שלו נשארנו ברומא לא היינו אוכלים כל השבת - אין מודעות לנוסעים דתיים ,חב' "קונטיננטל" לא "סופרת" דתיים ממטר, כפי שתראו בהמשך).
כאשר שהינו בטרמינל ברומא , חילקה חב' קונטיננטל וואוצ'רים לארוחת בוקר. לדתיים שבינינו אין זה פתרון, מפני
שהמזון בטרמינל רומא אינו כשר . היינו בטוחים כי כאשר נעלה על המטוס נקבל את ארוחת הבוקר אשר היו צריכים לספק לנוסעים . "קונטיננטל " לא חשבו כך ועל כן לא אכלנו מאז סיום ארוחת הערב עם ההמראה ביום חמישי ועד לנחיתת המטוס בישראל (וגם לאחר מכן, כפי שתראו בהמשך).
אנו נוחתים בישראל בשעה 16:10 (כניסת שבת ב-16:20 ) ,אנו מבינים כי עד אשר נצא מהמטוס ונצא מהטרמינל
יעברו יותר מ-20 דקות ,לא נוכל להגיע ל"אורן" בפ"ת וכי אין לנו ברירה אלא להישאר בשבת בטרמינל .
אנו מנחמים את עצמנו שלפחות אנו בישראל והעיקר שהגענו בשלום .
כאן אני מגיע לרגעים הקשים והכואבים אותם עברנו .
ביציאה מהמטוס חיכתה נציגת קונטיננטל-ישראל , לקבל את הבאים , הודעתי לה שאנו נשארים לשבות בטרמינל 3
וכי אשמח מאד אם תגיע לאזור בית הכנסת לסייע לנו לעבור את השבת היות ואין לנו אוכל , אין סידורי לינה .
מה אומר לכם ,"קונטיננטל" –אכזבה אחת גדולה , נציגת "קונטיננטל " לא הגיעה לראות מה קורה עם נוסעיה הדתיים
אשר נשארו לשבות בשדה התעופה. חשבנו שחב' "קונטיננטל" תדאג ללקוחותיה ותוודא שאכן קיבלו את הטיפול
הטוב ביותר , אך לא ( להזכירכם - הארוחה האחרונה שאכלנו הייתה ,ארוחת ערב ,מיד לאחר ההמראה מארה"ב).
נשארנו בטרמינל 8 נוסעים דתיים והחלטנו לקיים שבת כהלכתה ,ניסינו לחפש את נציגי החברה – אך לא מצאנו .
עובדי השדה מזדמנים שפגשו אותנו ניסו לסייע במוצרי מזון (בייגלאך, קרקרים) ואין לנו אלא להודות להם.
ב-20:00 הגיע אלינו נציג רשות שדות התעופה (איציק) שניסה לעזור לנו ככל יכולתו (תודתנו נתונה לו מעומק הלב)
לטענתו נציגי "קונטיננטל" נמצאים במשרדם ושנינו הולכים אליהם . חוצפת החברה עברה כל גבול (לטעמי) .
שאלתי את הנציגה מדוע לא באה אלינו ומדוע איננה מנסה לעזור לנו . להלן תשובת הנציגה :" מרגע שהנחתי אתכם
בישראל סיימתי את תפקידי , מכאן ואילך אחראית לכם רשות שדות התעופה " - היא כנראה לא רוצה שאטוס עמם בעתיד, היא לא "ספרה" אותנו ממטר.
סוף דבר- הודות לנציג רשות שדות התעופה ( איציק ) שיצא מגדרו על מנת לעזור לנו , אכלנו ארוחות שבת (כשרות),
עם עובדי רשות שדות התעופה . לישון – לא יכולנו ,אלא נמנמנו על המושבים שליד בית הכנסת .עם צאת השבת יצאנו לדרכנו הביתה .
כנוסע דתי , לא אטוס יותר עם "קונטיננטל", אני אוהב להיות לקוח רצוי תמיד - לא רק עד התשלום.
לכם כנוסעים דתיים נא שיקלו טיסתכם בחב' זו .
יש לי כאמור טענות ותמיהות -
הטענות ל"קונטיננטל" –
1. לא דאגו לארוחות כשרות לנוסעים (ארוחת בוקר) – וואוצ'ר לארוחה בחו"ל ,אינו פתרון לשומר כשרות
2. לא דאגו לאיתור פתרון כלשהו , לנוסע הדתי שומר השבת לאחר נחיתה בישראל , עם כניסת השבת.

התמיהות ל"משרד התחבורה/רשות שדות התעופה"
איננו הראשונים ואיננו האחרונים המגיעים בטיסה לישראל ,סמוך לכניסת השבת (שלא כמתוכנן,אלא עקב תקלה במטוס ) . לו נחתי בנמל תעופה זר לא היו לי ציפיות בכל הקשור ליחס מיוחד לשומרי שבת . במדינת ישראל
שחלק לא מבוטל מתושביה ומאורחיה הם שומרי שבת ,חשבתי שיש פתרון כלשהו לשובתים שבת בשדה התעופה.
חייב להיות נוהל מסודר (שאינו כרוך בחילול שבת )- למקרים כאלו ,מבחינת ארוחות (כולל גלאט) ,יין לקידוש,נרות שבת ,סידורי לינה (ולו המינימליים ביותר), ולא להיבנות על רצונם הטוב של הגורמים בשטח.
אגרת לנוסע השובת שבת בשדה התעופה , מה מותר ומה אסור (מבחינת הילכות שבת)